Messuja voidaan pitää jättimäisenä lavastustaiteen voimannäytteenä. Showroom-tapahtuma pyrkikin tuomaan näkyville huonekalumessujen perimmäisen idean: esiteltävien tuotteiden nostamisen parrasvaloihin. Teatterista ja tarinankerronnasta vaikutteensa saanut näyttelyarkkitehtuuri loi messuvieraiden kuljettavaksi reitin teatterin takatiloista kohti näyttämöä. Siinä hyödynnettiin perinteisestä messutunnelmasta poiketen mattamustien pintojen ja kirkkaiden, tarkkaan rajattujen valojen kontrastia yhdistettynä Kansallisteatterista lainattuihin taustakankaisiin. Nämä osittain yli 100-vuotiaat, suuret käsinmaalatut taustakankaat ovat edelleen käytössä teatterissa ja pääsivät nyt ensimmäistä kertaa näytille normaalin kontekstinsa ulkopuolelle.
Valoilla mustasta taustasta esille nostetut osastot yhdessä taustakankaiden kanssa muodostuivat valitun teeman mukaisesti toisiaan seuraaviksi lavastetuiksi näytöksiksi Showroomin 3-päiväiseen näytelmään.
Showroom on Helsinki Design Weekin uusi muotoilun, tilasuunnittelun ja valaistuksen ammattilaistapahtuma, joka järjestetään Helsingin Messukeskuksessa yhteistyössä Habitaren kanssa. Vuoden 2016 tapahtumassa nähtiin noin 40 näytteilleasettajaa, jotka edustivat ammattilaisille suunnattuja tuotteita, palveluita ja ratkaisuja. ALA suunnitteli tapahtuman näyttelyarkkitehtuurin ja yksittäisten messuständien konseptin.
NIMI: Showroom-tapahtuma
LAJI: Toimeksianto, 2015
TILANNE: Valmis, tapahtuma järjestettiin 7.-9.9.2016
SIJAINTI: Helsinki
TILAAJA: Suomen Messut, Helsinki Design Week
OHJELMA: Designmessujen näyttelyarkkitehtuuri, tila 3 000 m²
TYÖRYHMÄ: ALAn osakkaat Juho Grönholm, Antti Nousjoki ja Samuli Woolston sekä Heikki Ruoho
YHTEISTYÖKUMPPANIT: Kansallisteatteri (taustakankaat)