Menu

Espoonlahden metroasema

Länsimetron toisen rakennusvaiheen metrotunnelien louhintatyöt alkoivat vuonna 2014 ja metroasemien rakentaminen vuonna 2017. Rakennusurakat valmistuivat toukokuussa 2022 ja liikennöinti alkoi joulukuussa 2022. Metro kulke maan alla koko seitsemän kilometrin mittaisen matkan Matinkylästä Kivenlahteen.

ALA on suunnitellut kolme Länsimetron jatkeen viidestä asemasta. Asemista toiseksi viimeinen sijoittuu keskelle Espoonlahden kaupunginosaa, Kauppakeskus Lippulaivan yhteyteen. Suunnittelutoimeksiantoon sisältyi metroaseman lisäksi myös Espoonlahden bussiterminaali.

Espoonlahti on kuin pala Amerikkaa; autokau­punki ja ostoskeskus. Metroasema on elimellinen osa ostoskeskusta. Liukuportaat pumppaavat valtimon tavoin ihmisiä kauppakeskukseen. Espoonlahti, kuten Amerikka, hengittää kuitenkin urheilun tahdissa. Jäähalli, uimahalli ja urheilulaakso kannat­televat kaupunginosan identiteettiä kaupallisuuden paineissa. Uimahallin tunnelma on valittu metroaseman teemaksi. Laiturihalli on valaistu kirkkaalla valkoisella valolla ja mielessä tuoksuu kloori. Laituritasolla voi seinien ja katon väreilevien kromipintojen heijastuksien ansiosta tuntea olevansa jättimäisen kilpauintialtaan pohjalla. Tunnelmaa vahvistaa Hans Rosenströmin laiturihallin katossa liikkuva valo- ja ääniteos.

Urheiluteema jatkuu myös uudessa bussiterminaalissa, mutta uimahallin sijaan siirrytään yleisurheilun pariin. Juoksuradat johdattavat matkustajat terminaalin sisäänkäynniltä lähtölaitureille.

NIMI: Espoonlahden metroasema

LAJI: Toimeksianto, 2013

TILANNE: Rakennettu, metroliikenne alkoi joulukuussa 2022

SIJAINTI: Espoo

TILAAJA: Länsimetro

OHJELMA: Maanalainen metroasema, 21 800 m², ja maanpäällinen bussiterminaali, 5 000 m²

TYÖRYHMÄ: ALAn osakkaat Juho Grönholm, Antti Nousjoki ja Samuli Woolston sekä Petteri Littu, Harri Ahokas, Virve Kaartoluoma, Felix Laitinen, Nea Tuominen, Ivana Adamcová, Ricardo Cruz Recalde, Eva Geitel, Suneet Jagdev, Julius Kekoni, Mikko Kilpeläinen, Anssi Luodemäki, Niklas Mahlberg, Chris Morris, Marlene Oberli-Räihä, Prisca Pannone, Olli Parviainen, Stefano Perin Riz, Elena Romero Fernandez, Jorge Rovira, Heikki Ruoho, Mikael Rupponen, Miguel Silva, Isabel Sanchez del Campo, Pekka Tainio, Onni Takkunen, Elena Ylitalo ja Erica Österlund

 

YHTEISTYÖKUMPPANIT: SRV (pääurakoitsija), Sweco PM (rakennuttajakonsultti), CJN Arkkitehtitoimisto (koordinaattori), Pöyry Finland ja Ramboll Finland (rakennesuunnittelu), Pöyry Finland (ratasuunnittelu), Finnmap Infra, Rockplan, WSP Finland, Sipti ja Saanio & Riekkola (kalliosuunnittelu), Granlund ja Ramboll Finland (LVIA-suunnittelu), Tauno Nissinen, Niemistö ja Granlund (sähkösuunnittelu), Hans Rosenström (asemataide)

VALOKUVAT: Sami Saastamoinen