Uusi tori tarjoaa jokaiselle jotakin. Ehdotamme, että tila vapautetaan monipuolisempaan käyttöön, jota autot ja bussit tukevat kaduilta. Suunnitelma nostaa esiin torin kummatkin keskiakselit. Pohjois-eteläsuuntaista akselia korostaisi erityisesti uusi paviljonki, joka rakennettaisiin nykyisen linja-autoaseman tilalle. Itä-länsisuuntaista akselia puolestaan vahvistaisi erityisesti pohjoisreunaan entiseen laajuuteensa täydennetty puistikko, joka olisi symmetrinen eteläiseen ”bosquette”-puistikkoon nähden.
Nähdäksemme tätä akselia ja kaupungin reittejä laajemminkin tukisi kauppahallin sijoittaminen entisen seurahuoneen tontille. Avoimena julkisena sisätilana se tarjoaisi upean reitin runeberginpuistosta torin poikki kaupunginpuistoon. Toiminnot on muutenkin ehdotuksessamme sijoitettu siten, että ne rajaavat kulkureittejä erityisesti akseleille ja vinottaisille reiteille kulmasta kulmaan.
Suunnitelmassamme uusi kiveys ulottuu seinästä seinään toriaukean, katujen ja risteysten yli. Tämä uusi julkinen ”matto” tarjoaa vapaata, kaunista tilaa keskellä kaupunkia. Se piirtää esiin mahdollisuuden kulkea ristiin rastiin alueen poikki vapaasti, jokaisen torilla kävijän omien tarpeiden ja mielenkiinnon mukaan. Lounaisnurkassa pinta kohoaa hienovaraisiksi kummuiksi tarjoten mahdollisuuden istuskeluun ja rulla- tai potkulaudoilla temppuiluun. Kaakkoiskulmalla on ulkoauditorio, jolle kulttuuritalo grand, sekä muut toimijat voivat tuottaa tapahtumia. Tapahtumien ulkopuolella katsomo toimii vapaasti käytettävänä istuskelu- ja oleskelualueena. Itse näyttämön pehmeä urheilupinnoite yllyttää kehittämään uusia pyöreälle kentälle sopivia palloilulajeja. Torin keskialueet ovat monikäyttöistä avointa tilaa ja erityisesti torikaupan käytössä sen tarpeiden mukaan.
Pohjoisen puistikon keskellä on uusi katosmainen paviljonki, joka tarjoaa suojaa myös linja-autoja odoteltaessa. Paviljongissa on näyttävä kahvila ja tukitoimintoja käymälöistä taukotiloihin. Rakennus on puurakenteinen ja voi hyödyntää olemassa olevan linja-autoaseman massiivista kellaria. Puistikon puiden ympärille kaartuville sora-alueille sijoittuvat myös voimistelupaikka, pihakeinuja ja puita ympäröiviä penkkejä. Linja-autopysäkit ovat pehmeästi kaartuvia suuria lasisia tiloja, joihin mahtuu kerralla odottamaan koko autollisen verran matkustajia.
Kokonaisuutena uusi tori on monipuolinen ja kiehtova. Se tarjoaa kaikille ikäryhmille luontevaa, kaunista tilaa viettää aikaa yhdessä.
NIMI: Porvoon torin kehitysvisio ja luonnos uutta asemakaavaa varten
LAJI: Toimeksianto, 2019
TILANNE: Valmis
SIJAINTI: Porvoo
TILAAJA: Porvoon kaupunki
OHJELMA: Torialueen kehitysvisio
TYÖRYHMÄ: ALAn osakkaat Juho Grönholm, Antti Nousjoki ja Samuli Woolston sekä Ivana Adamcová, Niklas Mahlberg, Thomas Miyauchi, Jiaao Liu ja Jussi Vuori
YHTEISTYÖKUMPPANIT: MASU Planning (maisema-arkkitehtuuri), Sitowise (liikennesuunnittelu), VIZarch (visualisoinnit)