Menu

Kivenlahden metroasema

Länsimetron ensimmäinen osuus Ruoholahdesta Matinkylään valmistui 2017 ja toisen, metrolinjan Matinkylästä Kivenlahteen jatkavan vaiheen rakennustyöt valmistuivat tänä keväänä. Liikennöinti Matinkylän ja Kivenlahden välillä alkaa ensi vuonna.

Länsimetron toinen osuus kattaa viisi asemaa seitsemän kilometriä pitkällä ratalinjalla. Kakkosvaiheen asemat ovat Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Arkkitehtisuunnittelun tavoitteena on ollut tunnistettavan, oman identiteetin luominen kaikille asemille sekä kaupunkikuvassa että sisätiloissa.

Valmistuttuaan Länsimetro kuljettaa yli 170 000 matkustajaa päivässä. Kivenlahden aseman päivittäiseksi käyttäjämääräksi on arvioitu 12 200 henkeä

Kivenlahti on valkoinen unelma, jossa ei ole värejä taikka materiaaleja. Kävelymatka metroasemalta kohti rantaa käy uljaiden tornien juurelta läpi utopia-kasbahin. Kivenlahti on myös tulevaisuuden lupaus; kasvavan metropolialueen uusi läntinen portti. Metroaseman molemmat sisäänkäyntipaviljongit tulevat jäämään tiivistyvän lähiön uusien rakennusten ympäröimiksi ja jopa niiden peittämiksi. Aseman rooliksi jää olla viileä ja rauhallinen, kuin muistuma valkeasta menneisyydestä.

Kivenlahdentorin sisäänkäynti
Kivenlahdentorin puoleinen rullaporras
Kivenlahdentien sisäänkäynnin puoleinen lippuhalli
Laituritaso
Kuva: Satu Linkola

NIMI: Kivenlahden metroasema

LAJI: Toimeksianto, 2013

TILANNE: Rakennettu, metroliikenne alkaa 2023

SIJAINTI: Espoo

TILAAJA: Länsimetro

OHJELMA: Maanalainen metroasema, jossa kaksi sisäänkäyntipaviljonkia, yhteensä 18 300 m²

TYÖRYHMÄ: ALAn osakkaat Juho Grönholm, Antti Nousjoki ja Samuli Woolston sekä Petteri Littu, Erica Österlund, Marlène Oberli-Räihä, Mikael Rupponen, Olli Parviainen, Jorge Rovira, Pekka Tainio, Prisca Pannone, Niklas Mahlberg, Anssi Luodemäki, Rachel Murray, Mikko Kilpeläinen, Heini-Emilia Saari ja Eva Geitel

 

YHTEISTYÖKUMPPANIT: Skanska Infra (pääurakoitsija), Sweco PM (rakennuttajakonsultti), CJN Arkkitehtitoimisto (koordinaattori), Pöyry Finland ja Ramboll Finland (rakennesuunnittelu), Pöyry Finland (ratasuunnittelu), Finnmap Infra, Rockplan, WSP Finland, Sipti ja Saanio & Riekkola (kalliosuunnittelu), Granlund ja Ramboll Finland (LVIA), Tauno Nissinen, Niemistö ja Granlund (sähkösuunnittelu), Kalle Mustonen (asemataide)

VALOKUVAT: Marc Goodwin