Länsimetron ensimmäinen osuus Ruoholahdesta Matinkylään valmistui 2017 ja toisen osuuden rakennustyöt valmistuivat toukokuussa 2022. Metroliikenne Matinkylän ja Kivenlahden välillä käynnistyi joulukuussa 2022. Metro palvelee noin 170 000 päivittäistä matkustajaa.
Toinen osuus kattaa viisi asemaa seitsemän kilometrin pituisella ratalinjalla välillä Matinkylä – Kivenlahti : Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. ALA on vastannut Soukan aseman lisäksi myös Espoonlahden ja Kivenlahden asemien suunnittelusta.
Soukka on 60-luvun utopia: modernin teknokratian ja luonnon symbioosi, jonka ytimenä on kansikaupunkifragmentti. Soukan metroasema juhlii modernismia, täsmällisyyttä ja terävyyttä. Aseman sisäänkäyntipaviljongit ovat ehdottomia. Jokainen nurkka ja kulma on veitsenterävä. Jokainen pinta on paperin ohut. Pinnoilla on modernismin perinteiden mukaisesti väri, muttei materiaalin tuntua. Sävyt ovat häpeilemättä trendikkäitä. Soukan aseman ikääntyessä ne muistuttavat menneestä 2020-luvusta.
NIMI: Soukan metroasema
LAJI: Toimeksianto, 2013
TILANNE: Rakennettu, metroliikenne alkoi joulukuussa 2022
SIJAINTI: Espoo
TILAAJA: Länsimetro
OHJELMA: Maanalainen metroasema, jossa kaksi sisäänkäyntipaviljonkia, yhteensä 24 500 m²
TYÖRYHMÄ: ALAn osakkaat Juho Grönholm, Antti Nousjoki ja Samuli Woolston sekä Petteri Littu, Eva Geitel, Toni Laurila, Harri Ahokas, Anders Jönsson, Virve Kaartoluoma, Niklas Mahlberg, Marlene Oberli-Räihä, Olli Parviainen, Elena Romero Fernandez, Jorge Rovira, Mikael Rupponen, Isabel Sanchez del Campo, Pekka Sivula, Onni Takkunen ja Erica Österlund
YHTEISTYÖKUMPPANIT: YIT ja Are (pääurakoitsija), Sweco PM (rakennuttajakonsultti), CJN Arkkitehtitoimisto (koordinaattori), Finnmap Infra, Rockplan, WSP Finland, Sipti ja Saanio & Riekkola (rakennesuunnittelu), Pöyry Finland (rata- ja kalliosuunnittelu), Granlund ja Ramboll Finland (LVIA), Tauno Nissinen, Niemistö ja Granlund (sähkösuunnittelu), Taneli Rautiainen (asemataide)
VALOKUVAT: Sami Saastamoinen