Uusi Suomalais-venäläinen koulu rakennetaan nykyisen koulun tilalle Helsingin Kaarelaan. Liikenteen melu kuormittaa koulun ympäristöä tällä hetkellä huomattavasti. Ulkotilan muokkaaminen on siksi arkkitehtuuriratkaisun ensisijainen tehtävä. Ehdotuksessamme uuden koulurakennuksen massa ja varaus huomattavan kokoiselle liikuntasalille asettuvat tontille siten, että ne rajaavat selkeän ja monikäyttöisen, melulta ja ilmansaasteilta suojatun piha-alueen. Rakennukset sijoittuvat kahdelle vierekkäiselle tontille ja niiden väliin syntyy uusi urbaani kaupunkitila, julkinen kuja, joka jatkaa Hämeenlinnantien alittavan kevyenliikenteenväylän tontin halki.
Uusi koulurakennus sijoittuu tontin länsireunaan pitkänä ja selkeänä massana. Se avautuu ympäristöönsä toiminnallisesti kaikilta sivuiltaan. Koulun läntinen julkisivu on akustisesti ja visuaalisesti ympäristöä rajaava kaksoisjulkisivu, jonka sisäpuolelle rakentuu vertikaalinen opetuspuutarha. Kasvillisuus muodostaa moottoritie- ja melumuurimaiseman tilalle kiehtovan näkymän myös länteen. Huoltoliikenne sijoittuu länsisivulle. Pohjoispäästään rakennus seuraa tontin rajaa maksimoiden äänisuojan pihalle. Pienimpien lasten sisäänkäynnit sijaitsevat itäsivun pohjoispäässä lähinnä saattoliikennevyöhykettä. Itäsivu avautuu pihalle useamman sisäänkäynnin ja avonaisen puu- ja lasirakenteisen julkisivun läpi. Eteläjulkisivu avautuu uudelle kujalle, jonka yli rakennetaan siltayhteys liikuntasaliin. Liikuntasalin sijoittuminen selkeästi erilliseksi massaksi, jolla on oma pysäköintialue ja omat yhteydet ympäröivään liikenneverkkoon ja kunnallistekniikkaan mahdollistaa koulu- ja hallihankkeiden toisistaan riippumattoman vaiheistuksen, toteutuksen ja hallinnoinnin.
Koulun oppimistiloista rakentuu aktiivinen ja vaihteleva oppimismaisema. Rakennuksen ulko- ja sisätiloihin muodostuu houkuttelevia paikkoja, jotka motivoivat opiskelijoita tutkimaan, toimimaan ja liikkumaan. Tilaryhmien voimakas kytkeytyminen Keskustoriin, rakennuksen sydämeen lisää opettajien ja oppilaiden vuorovaikutusta sekä vahvistaa koulun yhteisöllisyyttä. Tilat tarjoavat monipuolisesti mahdollisuuksia myös ilta- ja viikonloppukäyttöön. Tilaryhmiä on mahdollista yhdistellä eri tavoin. Ympäri koulurakennusta on myös sijoitettu liikkumisen paikkoja, jotka tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden liikunnallisten taukojen pitämiseen.
Keskustori on koulurakennuksen keskeisen kohtaamispaikka. Opiskelijat kokoontuvat arkipäivisin Keskustorille ruokailemaan, opiskelemaan, rentoutumaan sekä harjoittelemaan erilaisia esityksiä. Iltaisin ja viikonloppuisin se muuntautuu teatteriksi, seminaaritilaksi ja tapahtuma-alueeksi. Kaikista rakennuksen eri tilaryhmistä on visuaalinen yhteys Keskustoriin. Taito- ja taideaineiden oppimistori sijoittuu Keskustorin välittömään läheisyyteen mahdollistaen tilojen joustavan ja muuntuvan yhteiskäytön. Keskustori jatkuu myös toiseen kerrokseen tilaa kokoavien oppimisportaiden avulla. Sitä kiertää tässä kerroksessa työskentelyparvi.
0-3-luokkalaisten tilat sijaitsevat ensimmäisessä kerroksessa omana kokonaisuutenaan. Erilaiset viherseinät, kiipeilypaikat ja muunneltavat tilat tarjoavat aktiivisia ja hiljaisia paikkoja eri opetustilanteiden ja opiskelijoiden tarpeiden mukaan. Tilojen kodinomaisuutta korostavat ja akustiikkaa parantavat kankaiset seinäpaneelit, erilaiset verhoratkaisut, verhoillut huonekalut sekä kokolattiamatot. Rakennuksen mittakaava myös mataloituu pienten koululaisten mittakaavan mukana.
Isompien koululaisten Kotialue 2 sekä luonnontieteen ja matematiikan tilat sijaitsevat toisessa kerroksessa. LUMO-tori mahdollistaa oppimisen laajentumisen torille ja yhteisiin tiloihin. Humanististen aineiden ja kielten tilakokonaisuus sijaitsee kolmannessa kerroksessa luonnontieteiden ja matematiikan tilojen yläpuolella.
Piha-alueelle muodostuu useita erityyppisiä leikkiin, oppimiseen ja oleskeluun soveltuvia ulkotiloja kaikille koulun oppilasryhmille. Alueelle mahtuvat niin tilat välituntien leikeille ja peleille, ulko-opetustilat, liikuntakentät, kasvimaat, hulevesikosteikot kuin luonnontilainen metsikkökin. Myös toisen kerroksen osittain katettua Oppimisterassia voidaan käyttää ulkona järjestettäviin oppitunteihin.
NIMI: Suomalais-venäläisen koulun uudisrakennuksen suunnittelukilpailu, nimimerkki ”Mesta”
LAJI: Kutsukilpailu, 2018, kunniamaininta
TILANNE: Kilpailu päättynyt
SIJAINTI: Helsinki
TILAAJA: Senaatti-kiinteistöt
OHJELMA: 700 oppilaan ala- ja yläkoulu, yhteensä 7,000 m²
TYÖRYHMÄ: ALAn osakkaat Juho Grönholm, Antti Nousjoki ja Samuli Woolston sekä Eva Geitel, Harri Humppi, Isabel Sánchez del Campo, Rachel Murray ja Jack Prendergast
YHTEISTYÖKUMPPANIT: Sitowise (insinöörisuunnittelu), Heikki Happonen (pedagogiikan asiantuntija), VIZarch (visualisoinnit)