Menu

Kivenlahden metroasema

Länsimetron ensimmäinen osuus Ruoholahdesta Matinkylään valmistui 2017 ja toisen, metrolinjan Matinkylästä Kivenlahteen jatkavan osuuden rakennustyöt valmistuivat keväällä 2022. Liikennöinti Matinkylän ja Kivenlahden välillä alkoi joulukuun 2022 alussa.

Länsimetron toinen osuus kattaa viisi asemaa seitsemän kilometriä pitkällä ratalinjalla. Arkkitehtisuunnittelun tavoitteena on ollut oman tunnistettavan identiteetin luominen jokaiselle asemista sekä kaupunkikuvan tasolla että sisätiloissa.

Länsimetron on laskettu kuljettavan yli 170 000 matkustajaa päivässä. Linjan pääteaseman, Kivenlahden, päivittäiseksi käyttäjämääräksi on arvioitu 12 200 henkeä.

Kivenlahti on valkoinen unelma, jossa ei ole värejä taikka materiaaleja. Kävelymatka metroasemalta kohti rantaa käy uljaiden tornien juurelta läpi utopia-kasbahin. Kivenlahti on myös tulevaisuuden lupaus; kasvavan metropolialueen uusi läntinen portti. Metroaseman molemmat sisäänkäyntipaviljongit tulevat jäämään tiivistyvän lähiön uusien rakennusten ympäröimiksi ja jopa niiden peittämiksi. Aseman rooliksi jää olla viileä ja rauhallinen, kuin muistuma valkeasta menneisyydestä.

Aseman läntisen sisäänkäynnin kohdalle on rakentumassa Kivenlahden metrokeskus, jonne sijoittuu alueen uusia palveluita. Sisäänkäynti otetaan käyttöön myöhemmässä vaiheessa, ympäröivien rakennustöiden valmistuessa.

 

NIMI: Kivenlahden metroasema

LAJI: Toimeksianto, 2013

TILANNE: Rakennettu, metroliikenne alkoi joulukuussa 2022

SIJAINTI: Espoo

TILAAJA: Länsimetro

OHJELMA: Maanalainen metroasema, jossa kaksi sisäänkäyntipaviljonkia, yhteensä 21 400 m²

TYÖRYHMÄ: ALAn osakkaat Juho Grönholm, Antti Nousjoki ja Samuli Woolston sekä Petteri Littu, Erica Österlund, Simo Nuojua, Marlène Oberli-Räihä, Ivana Adamcová, Eva Geitel, Anssi Luodemäki, Olli Parviainen, Melina Alexina Rantanen, Elena Romero Fernandez, Jorge Rovira, Mikael Rupponen, Heini-Emilia Saari, Isabel Sanchez del Campo, Pekka Tainio ja Onni Takkunen

 

YHTEISTYÖKUMPPANIT: Skanska Infra (pääurakoitsija), Sweco PM (rakennuttajakonsultti), CJN Arkkitehtitoimisto (koordinaattori), Pöyry Finland ja Ramboll Finland (rakennesuunnittelu), Pöyry Finland (ratasuunnittelu), Finnmap Infra, Rockplan, WSP Finland, Sipti ja Saanio & Riekkola (kalliosuunnittelu), Granlund ja Ramboll Finland (LVIA), Tauno Nissinen, Niemistö ja Granlund (sähkösuunnittelu), Kalle Mustonen (asemataide)

VALOKUVAT: Sami Saastamoinen