Menu

Kivenlahden metroasema

Länsimetron ensimmäinen osuus Ruoholahdesta Matinkylään on juuri valmistunut. Länsimetron jatke kattaa viisi asemaa seitsemän kilometriä pitkällä ratalinjalla välillä Matinkylä – Kivenlahti. Kakkosvaiheen asemat ovat Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Arkkitehtisuunnittelun tavoitteena on tunnistettavan, oman identiteetin luominen kaikille asemille sekä kaupunkikuvassa että sisätiloissa. Metrotunneleiden louhintatyöt alkoivat 2014 ja asemien rakennustyöt 2017. Valmistuttuaan Länsimetro kuljettaa yli 170 000 matkustajaa päivässä. Kivenlahden aseman päivittäiseksi käyttäjämääräksi on arvioitu 12 200 henkeä

Kivenlahti on valkoinen unelma, jossa ei ole värejä taikka materiaaleja. Kävelymatka metroasemalta kohti rantaa käy uljaiden tornien juurelta läpi utopia-kasbahin. Kivenlahti on myös tulevaisuuden lupaus; kasvavan metropolialueen uusi läntinen portti. Metroaseman molemmat sisäänkäyntipaviljongit tulevat jäämään tiivistyvän lähiön uusien rakennusten ympäröimiksi ja jopa niiden peittämiksi. Aseman rooliksi jää olla viileä ja rauhallinen, kuin muistuma valkeasta menneisyydestä.

Kivenlahdentorin sisäänkäynti
Kivenlahdentorin puoleinen rullaporras
Kivenlahdentien sisäänkäynnin puoleinen lippuhalli
Kuva: Satu Linkola

NIMI: Kivenlahden metroasema

LAJI: Toimeksianto, 2013

TILANNE: Rakenteilla

SIJAINTI: Espoo

TILAAJA: Länsimetro

OHJELMA: Maanalainen metroasema, jossa kaksi sisäänkäyntipaviljonkia, yhteensä 18 300 m²

TYÖRYHMÄ: ALAn osakkaat Juho Grönholm, Antti Nousjoki ja Samuli Woolston sekä Petteri Littu, Erica Österlund, Marlène Oberli-Räihä, Mikael Rupponen, Olli Parviainen, Jorge Rovira, Pekka Tainio, Prisca Pannone, Niklas Mahlberg, Anssi Luodemäki, Rachel Murray, Mikko Kilpeläinen, Heini-Emilia Saari ja Eva Geitel

 

YHTEISTYÖKUMPPANIT: Sweco PM (rakennuttajakonsultti), CJN Arkkitehtitoimisto (koordinaattori), Pöyry Finland ja Ramboll Finland (rakennesuunnittelu), Pöyry Finland (ratasuunnittelu), Finnmap Infra, Rockplan, WSP Finland, Sipti ja Saanio & Riekkola (kalliosuunnittelu), Granlund ja Ramboll Finland (LVIA), Tauno Nissinen, Niemistö ja Granlund (sähkösuunnittelu)